W szkole Mój Portugalski wykorzystujemy nowoczesne metody nauczania języka obcego. Co to znaczy?
Wzorując się na podejściu komunikacyjnym, w którym – zgodnie z nazwą – rozmowa, komunikacja pomiędzy słuchaczami jest najważniejszym sposobem uczenia się nowego języka.
W podejściu komunikacyjnym dwadzieścia kilka lat temu nastąpiła ,,nowa odsłona”. Tytuł podręcznika metodologicznego, który postulował zmiany w nauczaniu języków obcych, brzmiał ,,Teaching Unplugged„, a jego autorami byli Scott Thornbury i Luke Meddings.
Autorom chodziło o ograniczenie użycia podręczników, papierowych materiałów dydaktycznych, służących realizacji tradycyjnej metody gramatycznej, na rzecz rozmowy, dialogu, wykorzystywania inwencji słuchaczy. Lekcja miała stać się spotkaniem ludzi pozwalajacym na wymianę myśli, a przez to na naturalne przyswajanie struktur języka obcego.
Jakie są najważniejsze założenia Teaching Unplugged?
- odnoszenie się do doświadczeń słuchaczy, rzeczywistych sytuacji i przeżyć,
- rozmowa w parach lub w grupie jao ważny element uczenia się,
- nauczyciel towarzyszy słuchaczom jako moderator i wykorzystuje tematy, które dynamicznie pojawiają się podczas lekcji,
- na lekcji wykorzystuje się jedynie to, co znajduje się w klasie (tablica, markery, papier, telefony komórkowe), aby nie obciążać słuchaczy zbędnym materiałem i aby lekcja była współtworzona przez słuchaczy i nauczyciela
- słuchacze stają się czynnymi uczestnikami lekcji, a jej charakter jest dynamiczny i twórczy.
Elementy tego podejścia wykorzystujemy w naszej szkole, zachęcając słuchaczy do rozmowy, tworzenia na lekcji materiałów do nauki. Wykorzystujemy foldery turystyczne, fotografie, nagrania, rysunki i przedmioty codziennego użytku do realizacji zadań.

